Edukacja przez całe życie sposobem na chandrę

06.12.2011

Czujesz się zmęczona, pracą, życiem, obowiązkami? Musisz wiedzieć, że takie "wypalenie" jest jak zatarty silnik w samochodzie. Lepiej sprawdź, kiedy ostatnio dolewałaś olej. Goście debaty eksperckiej w Collegium Civitas, która miała miejsce 5 grudnia, podkreślali rolę edukacji przez całe życie oraz radzili, jak nie przestawać dziwić się otaczającemu światu.

Przykłady z życia zawodowego Polaków przywoływali psychologowie biznesu i praktycy zarządzania, m.in. Małgorzata Gryz (Microsoft), Joanna Mesjasz (coach, psycholog biznesu, naukowiec) i Andrzej Sadowski (Centrum im. Adama Smitha). Zagrożenie syndromem wypalenia zawodowego dotyka już co czwartego Polaka, bez względu na wiek, doświadczenie zawodowe i miejsce pracy – wskazuje dr Magdalena Łużniak-Piecha, Pełnomocnik Rektora ds. kształcenia ustawicznego w Collegium Civitas – Chcieliśmy sprawdzić, co radzą w takich przypadkach specjaliści zarządzania, psychologowie i przedstawiciele firm tworzących dobre praktyki w zakresie motywowania pracowników. Spojrzeliśmy na zagadnienie rutynizacji i wypalenia z punktu widzenia pracownika, pracodawcy i oczywiście, jako uczelnia wyższa, z poziomu ośrodka naukowego.

 



Z badań pracowników w krajach UE wynika, że 30 proc. obserwuje u siebie destrukcyjny wpływ aktywności zawodowej na kondycję psychofizyczną. Zdaniem dr Joanny Mesjasz, psycholog zarządzania, w zarządzaniu własną karierą nie chodzi o to, by nie ponosić kosztów w ogóle, ale by je optymalizować. Naturalnym procesem, w którym dochodzić może do bilansowania jest dialog prowadzony z samym sobą. Chodzi o odejście od tego, co tylko zawodowe i znalezienie swojego źródła "wiecznej młodości". Poczucie młodości oznacza pielęgnowanie w swoim życiu tego, co nas cieszy i sprawia przyjemność poza życiem zawodowym, jednocześnie rozbudzając w nas potrzebę kreatywności i ciągłego rozwoju bez względu na wiek – wyjaśnia dr Mesjasz.

Sposobów na zapewnienie sobie "drugiej nogi" w życiu jest wiele. Jednym równowagę zapewnia rodzina, drugim sport, a inni zaczynają np. studiować filozofię – wymienia dr Łużniak-Piecha – Mamy w Collegium Civitas osoby, których hobby to studiowanie filozofii. Są doświadczeni zawodowo i nie potrzebują kolejnego dyplomu do powieszenia na ścianie, lecz dawki solidnej wiedzy pozwalającej spojrzeć z perspektywy na problemy, które spotykają ich w życiu i pracy. Chcą nauczyć się czegoś nie dla prestiżu, ale dla siebie – dodaje.

Jaką rolę pełni edukacja? Rolą nowoczesnej edukacji jest tworzenie platformy wymiany myśli – intelektualnego i merytorycznego spotkania praktyków biznesu, samorządowców, struktur rządowych i środowiska naukowego. Tu trzeba podkreślić ważną rolę Uniwersytetów Trzeciego Wieku, które skupiając osoby dojrzałe, umożliwiają im bieżący kontakt z najnowszymi osiągnięciami kultury, nauki, czy technologii.

 

Czy wiesz że...
Według naukowców, ludzie obecnie chodzą znacznie szybciej niż 10 lat temu. Średnia prędkość spaceru wzrosła w niektórych miastach nawet o 1/3. Dr Wiseman łączy wzrost tempa spacerów z zachodzącymi zmianami społeczno-ekonomicznymi, a także upowszechnieniem nowych technologii (internet, telefonia komórkowa). Badacz wskazuje, iż spieszący się ludzie są mniej skłonni do pomocy innym. W pośpiechu coraz mniej czasu spędzają z rodziną, czy przyjaciółmi. Częściej za to sięgaja do używek takich jak: alkohol, papierosy.

 

George Bernard Show mawiał: "W tym świecie wybijają się Ci, którzy wysoko unoszą głowę wypatrując upragnionych sytuacji; jeśli nie mogą ich znaleźć - tworzą je." A więc spieszmy się powoli i nieustawajmy w odkrywaniu... siebie!

Debata Collegium Civitas była realizowana w ramach projektu „Edukacja przez Całe Życie” – programu Collegium Civitas współfinansowanego przez Unię Europejska w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Partnerem Projektu jest Europejskie Forum Właścicielek Firm.

Opracowanie: Izabela Koptoń-Ryniec/modnaseniorka.pl
Zdjęcia: modnaseniorka.pl