Zapnij pasy po mistrzowsku - kampania społeczna

Na wybranych, kilkudziesięciu stacjach paliw LOTOS w całej Polsce pojawią się PIT STOPY, na których eksperci skontrolują nasze umiejętności oraz udzielą fachowej porady.

 

zapnijpasy1.jpg

 

Jednym z ważniejszych warunków bezpiecznej podróży jest prawidłowe stosowanie pasów bezpieczeństwa oraz fotelików samochodowych. Edukacja w tym zakresie to podstawowe założenie kampanii społecznej „LOTOS - Mistrzowie w pasach” prowadzonej przez Grupę LOTOS S.A. wspólnie z Krajowym Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.


W akcję zaangażował się Rajdowy Mistrz - Kajetan Kajetanowicz.

 

W dniach 23-25 kwietnia 2015 r. odbędą się pierwsze PIT STOPY tegorocznej edycji. Na wybranych stacjach benzynowych LOTOS - w Warszawie, Lesznie i Wrocławiu - eksperci poinstruują kierowców, jak poprawnie zapinać pasy bezpieczeństwa w samochodzie oraz właściwie zamontować foteliki. Będzie można także sprawdzić, czy mamy odpowiedni fotelik, dostosowany do naszego samochodu.   

 

mapka2.jpg

 

W kolejnych miesiącach PIT STOPY będą działać na stacjach paliw LOTOS w innych miastach.

 

Mistrzowie w pasach zawitają także do szkół, gdzie doświadczenia i eksperymenty prowadzone na lekcji bezpieczeństwa uświetni dobra zabawa.

 

Pierwsza, pilotażowa kampania społeczna „LOTOS - Mistrzowie w pasach” ruszyła w czerwcu ubiegłego roku na Pomorzu. Zainteresowanie podróżnych było tak duże, że GRUPA LOTOS zdecydowała się na kontynuację programu, tym razem w skali ogólnopolskiej.  Pilotaż przyniósł niepokojące wnioski. Okazało się, że eksperci, którzy kontrolowali samochody, na próżno szukali poprawnie zamocowanych fotelików, natomiast prawidłowo zapięte pasy odnotowali zaledwie u 10 proc. kierowców.

 

- Naszą kampanię traktujemy z ogromnym poczuciem misji. Każdy kierowca czy pasażer, który weźmie udział w akcjach organizowanych przez LOTOS, to większa szansa na uratowanie zdrowia czy życia ludzkiego. Wierzymy, że uda nam się przekonać wszystkich dorosłych do świadomego i prawidłowego dbania o bezpieczeństwo swoje oraz pozostałych pasażerów, nawet podczas podróży do sklepu oddalonego zaledwie o 200 metrów. - powiedziała Jowita Twardowska, Dyrektor ds. Komunikacji i CSR z Grupy LOTOS S.A.

 

Grupa LOTOS S.A. to doświadczony partner w działaniach na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa na polskich drogach. „Mistrzowie w pasach” jest kontynuacją Akademii Bezpieczeństwa - programu złożonego z szeregu działań, mających na celu propagowanie bezpieczeństwa na drogach, szczególnie wśród dzieci i młodzieży. W ramach tej inicjatywy prowadzono akcje: „Bezpieczna droga do szkoły”, „Uwolnić odblaski i „W drodze do prawa jazdy”. Kampania związana ze stosowaniem pasów bezpieczeństwa oraz fotelików dla dzieci jest kolejnym ważnym elementem misji społecznej odpowiedzialności biznesu Grupy LOTOS S.A.

 

Obowiązek zapinania pasów został wprowadzony w Polsce w 1983 roku. Dotyczył tylko dróg poza obszarem zabudowanym i przednich siedzeń, ponieważ produkowane wówczas auta nie miały fabrycznie montowanych pasów z tyłu. Przepis nie był przestrzegany, zwłaszcza że pasy nie posiadały tzw. rolki, były sztywne i niewygodne. W 1991 r. zapis dotyczący zapinania pasów został rozszerzony o wszystkie drogi i tylne siedzenia. W 1999 r. wprowadzono obowiązkowe stosowanie fotelików do przewożenia dzieci.

 

Obecnie dla większości podróżujących oczywista jest konieczność korzystania z pasów bezpieczeństwa i przewożenie dziecka w foteliku. Potwierdzają to badania Krajowej Rady BRD, które wykazały, że w 2014 roku pasy bezpieczeństwa stosowało 93% kierujących, 94% pasażerów z przodu oraz 71% pasażerów z tyłu.

 

Nadal jednak nie wszyscy przestrzegają zasad bezpieczeństwa. W Polsce jest zarejestrowanych ponad 17 milionów samochodów osobowych. Około 6-7 procent, czyli ponad milion kierujących łamie przepisy dotyczące zapinania pasów bezpieczeństwa i fotelików. W 2014 roku Policja ukarała mandatem ponad 430 tys. kierowców za niezapinanie pasów i prawie 9 tys. - za nieprawidłowe przewożenie dzieci. Niestety, nadal są kierowcy, którzy z uporem nie zapinają pasów bezpieczeństwa i pasażerowie, którzy nigdy tego nie robią, zwłaszcza gdy podróżują na tylnym siedzeniu. Nie brakuje rodziców rezygnujących z fotelików, choć w ten sposób odbierają swojemu dziecku szansę na przeżycie podczas wypadku.

 

- W przypadku zderzenia dochodzi do zatrzymania samochodu, ale zatrzymanie to odbywa się znacznie szybciej niż w przypadku hamowania. Zajmuje ok. 0,1 sekundy, czyli 30 razy krócej niż w przypadku hamowania z użyciem hamulców. – wyjaśnia dr hab. inż. Grzegorz Ślaski z Politechniki Poznańskiej. Biorąc pod uwagę, że praca zatrzymania równa jest iloczynowi drogi zatrzymania i siły działającej na tej drodze łatwo jest oszacować, że jeśli droga zatrzymania będzie około 20 -25 razy krótsza to siła będzie 20-25 razy większa. Siła ta musi być przyłożona do każdego fragmentu pojazdu, ładunku czy też pasażerów proporcjonalnie do ich masy. Stąd potoczne stwierdzenie, że w trakcie wypadku pasażer „waży” nawet 2 tony.- dodał.

 

Odpowiednio używane pasy bezpieczeństwa (czyli sposób ich ułożenia na ciele kierowcy czy pasażera) oraz poduszki powietrzne w znacznym stopniu obniżają siły działające na pasażera i wydłużają czas zatrzymania. Poza tym chronią nas przed silnymi uszkodzeniami organów, np. źle założony pas może zmiażdżyć śledzionę i wątrobę, a jego brak może spowodować urazy wielonarządowe.

 

W pierwszym kwartale 2015 roku w 6 746 wypadkach drogowych zginęło aż 629 osób, a obrażenia doznało 8 071. Te liczby wskazują, że zagrożenie bezpieczeństwa na drogach jest nadal bardzo wysokie, dlatego tak ważne jest zapinanie pasów, właściwe używanie fotelików samochodowych i bezwzględne stosowanie się do przepisów ruchu drogowego.

 

 

Film pilotażowy programu:  http://www.brd.org.pl/3,Materialy_prewencyjne.htm